Monday, September 29, 2014

Tips Sihat dan Cantik dari Pakar Kecantikan

Vitamin yang bagus untuk kesihatan badan ada banyak, contohnya vitamin C dan vitamin E. Kedua-dua vitamin ini bagus untuk melawan radikal bebas dalam badan. Menurut Pakar Kecantikan Marissa Aesthetic & Wellness Centre, Dr Rushmini Maris Ismail, ada banyak jenis antioksidan berguna kepada kulit, tetapi yang mendapat perhatian meluas ialah vitamin C, E dan B3.

Akui beliau, vitamin C membantu membina kolagen supaya kulit menjadi tegang. Ia banyak di dalam bijirin penuh, epal dan buah-buahan sitrus. Vitamin E pula melindungi membran sel dan merangsang nutrien asas pada kulit untuk melawan kerosakan disebabkan sinaran ultra lembayung. Nak kulit sihat dan cantik mestilah terpaksa berkorban sedikit, melalui makan secara sihat dan tinggalkan makanan segera kan? Junk food should be avoided at all cost hehe.


cantik secara semulajadi
                                                 
                                              Contoh buah-buahan yang kaya dengan vitamin

Saya highlightkan kenyataan beliau:

1. Vitamin C sering dipuji sebagai antioksidan yang sempurna untuk memastikan kulit sihat, lembut, manakala vitamin B3 dianggap sebagai rahsia di sebalik kulit lebih muda.

Sebagai antioksidan, vitamin C juga memperkuatkan sel kulit sehingga ia lebih cepat memperbaiki jaringan rosak mengakibatkan kulit kendur dan tidak bermaya.

2. Vitamin C terkenal sebagai anti-penuaan kerana sifatnya mudah larut air memainkan peranan penting dalam proses pembentukan kolagen, juga komponen dasar pembentukan jaringan saraf di dalam tubuh.


Beliau juga menyarankan bagi menjaga keperluan tubuh badan, seharusnya individu mengambil vitamin C antara 30 hingga 100 milligram (mg) setiap hari. Keperluan ini sudah mencukupi dengan sebiji oren bersaiz sederhana kerana ia mengandungi sekitar 70 mg vitamin C. Anda juga boleh menikmati segelas (sekitar 225 ml) jus oren setiap hari jika tidak mahu makan buah oren begitu sahaja.

Buah juga mengandungi pelbagai sumber vitamin lain seperti A, C, B1, B2 dan karbohidrat, kalsium yang amat membantu dalam penjagaan kulit yang lebih cantik. Beliau juga berpesan, buah-buahan elok diamalkan oleh individu yang berusaha menurunkan berat badan, sekali gus menjaga keanjalan kulit tubuh dan wajah.


Supplement yang saya amalkan sekarang juga mengandungi vitamin yang pakar kecantikan ini sarankan. Vitamin B, C dan E semuanya lengkap, tambah lagi dengan Energizing Soy Protein (ESP), lagi meletup hasilnya hihi. Nak tahu apa yang terbaik untuk anda?

Hubungi saya,

Nabihah 







SMS 012-3620750
Email nabihah_yunus@yahoo.com 

0 comments:

Post a Comment